Det er svært at nå frem, hvis man ikke ved, hvor man vil hen.
Strategi kan være mange ting og bliver ofte gjort til en højtflyvende og abstrakt størrelse, som kan være svær at forholde sig til. I min optik er strategi grundlæggende at finde ud af, hvor man gerne vil hen og derefter lægge en plan for, hvordan virksomheden arbejder sig i den retning. Det er en lidt forsimplet tilgang, men især for små virksomheder, som har begrænset erfaring med strategiarbejde, tror jeg på, at det er en god måde at komme i gang på.
Det sværeste er næsten at finde ud af, hvor det egentlig er, at virksomheden skal udvikle sig hen. Ofte har hverdagen taget overhånd, og der fokuseres så meget på daglig drift, at virksomhedsejeren helt glemmer at stille sig selv spørgsmålet: Hvor skal vi hen? Vejene er mange, og den ene retning er ikke mere rigtig end den anden, men det er vigtigt at gøre sig klart, hvad målet skal være. Kun på den måde kan der planlægges i den rigtige retning.
Ud over målet er det en god ide at sætte sig ned og overveje, hvilke styrker, svagheder, muligheder og trusler virksomhed har. Denne lille analyse giver et godt overblik over virksomhedens situation og er et godt udgangspunkt for at formulere sin strategiplan.
Har du et mål og en plan med din virksomhed?