Der er stor forskel på, hvor seriøst virksomheder tager deres arbejde med virksomhedens værdier. Men hvad er værdier egentlig? Min definition på virksomhedens værdier er, at det er de ord, du vil bruge til at beskrive kulturen, stemningen og mindsettet i virksomheden. Overordnet set, mener jeg, at virksomheder kan deles op i tre typer, når snakken går på arbejdet med værdier (lidt groft sagt):
Gruppe 1 – ignoranterne (en sjælden skare)
Virksomheder, der har valgt slet ikke at have nogen værdier og endnu mindre at arbejde med dem. De mener ikke, at værdier har nogen betydning, men er blot til besvær og en omkostning, der er nem at spare væk. Fordi ja, det koster noget – både penge og især tid, at arbejde aktivt med at påvirke virksomhedens værdisæt.
Gruppe 2 – de regulære (langt de fleste virksomheder)
Virksomheder, der har defineret deres værdier, de står på hjemmesiden, på fine plancher på gangene og i brochurerne, men beder man medarbejderne eller endda topledelsen om at nævne værdierne, opstår der en pinlig tavshed. Efter lidt betænkningstid kommer de op med 1-2 af værdiordene, men kan ikke nærmere uddybe, hvordan værdierne kommer til udtryk i virksomhedens måde at agere på eller i deres eget arbejde i særdeleshed. Virksomheden har valgt at få formuleret sine værdier, fordi ”det skal man jo”. De ved, at enhver velrenommeret virksomhed bør have et værdisæt, men har ikke dybere forståelse for, hvordan de egentlig skal arbejde med værdierne.
Gruppe 3 – fanebærerne (heldigvis en voksende gruppe)
Virksomheder, hvor du allerede fra det øjeblik du træder ind på deres domæne, eller møder dem i marken, har en forståelse for, hvordan de arbejde,r og hvad der er vigtigt for dem. Gode eksempler er – Middelfart Sparekasse, der for 15. år i træk er blandt Danmarks bedste arbejdspladser, bl.a. fordi de har formået at gennemsyre deres organisation med deres vision ”Bedst til kunder” og tilhørende værdier. Et andet eksempel jeg fornyligt stødte på er Facebook. Facebook har taget implementeringen af værdier til en sådan yderlighed, så selv indretningen af deres domicil, skal udtrykke virksomhedens kultur & værdier. Industripræget, ufærdigt look i lokalerne med gulve af beton, og ledninger der hænger ned fra loftet, og hvor alle installationer og rør er synlige, skal symbolisere ”Work-in-progress” – dvs. give folk en forståelse for, at tingene aldrig er 100%, men at arbejdet henimod de 100% er vigtigt. Ligeledes har alle samme kontorfaciliteter, uanset om der er tale om direktøren Mark Zuckerberg eller den menige medarbejder. Alle har samme kontorvilkår for at symbolisere synlighed og åbenhed – vi er her sammen. Det bliver spændende at se, om det kommende facebook bygger i Odense, får samme udstråling.
Alle virksomheder har værdier, uanset om de er defineret eller ej. Forskellen er bare, at har virksomheden først defineret, hvilke værdier den ønsker at have i virksomheden. Så kan man aktivt gå i gang med at påvirke virksomhedskulturen i den retning, som vil være gavnlig for at understøtte virksomhedens strategi og mål fremadrettet.
Hvor seriøst arbejder din virksomhed med værdier? Og hvilken forskel gør det i jeres virksomhed?